Авто

Як їздити на “автоматі”: поради для початківців

В Україні нові автомобілі сьогодні найчастіше купують з АКПП, особливо жителі великих міст, яким не хочеться постійно перемикатися і користуватися зчепленням у заторах. І йдеться не тільки про досвідчених водіїв. Автоматична коробка передач для початківців може бути просто порятунком, адже здається, що освоїти її набагато простіше. Наша стаття – для тих, хто вперше купує машину з двома педалями. Розповідаємо покроково, як їздити на автоматі грамотно і безпечно.

Як влаштований автомобільний “автомат”

Як влаштований автомобільний "автомат"
АКПП БМВ

З інженерної точки зору, “автомат” складніший за “механіку”. Роль зчеплення з дисками, що змикаються/розмикаються (як у МКПП), тут виконує гідротрансформатор. Він передає крутильний момент з колінвалу двигуна до планетарних редукторів, які пов’язані один з одним через багатодискові зчеплення – фрикціони. Саме планетарні редуктори виконують в АКПП функції пар шестерень.

Передавальне відношення в АКПП змінюється залежно від відносної швидкості обертання елементів “планетарки”. Це і дає змогу “автомату” вчасно підбирати потрібну передачу.

Переваги та недоліки “автомата”

Уроки водіння на “автоматі” новачкам даються простіше. Але багато досвідчених водіїв визнають, що часом керувати автомобілем з АКПП порівняно з “механікою” буває навіть складніше. Особливо коли йдеться про активне водіння або їзду бездоріжжям. Але у “автоматів” знайдуться й інші недоліки:

  • ціна автомобіля з АКПП вища, ніж з МКПП;
  • АКПП має складніший пристрій, а вартість її обслуговування вища, ніж у випадку з “механікою”;
  • гірша ремонтопридатність (відремонтувати АКПП можна далеко не в усякому сервісі), в середньому менший порівняно з МКПП ресурс;
  • порівняно низька паливна економічність автомобілів з АКПП;
  • буксирувати автомобіль з такою коробкою не рекомендується;
  • ефективно керувати автомобілем з автоматичною КПП на льоду складніше, ніж з “механікою”;
  • домогтися активного гальмування двигуном на авто з АКПП можна тільки з досвідом;
  • подолання бездоріжжя, коли доводиться рухатися з пробуксовкою або “враскачку”, вимагає від власника машини з “автоматом” особливих навичок. Застрягти на автомобілі з двома педалями в піску або бруду набагато простіше, ніж на машині з МКПП. Особливо важко виконати “розгойдування”, вибираючись на “автоматі” з грязьового/снігового капкана.
Якщо ж говорити про звичайну щоденну експлуатацію, автоматична трансмісія має більше переваг, тому й користується популярністю. На щастя, не всі стикаються з необхідністю дорогого ремонту або застряють на бездоріжжі (тобто водії можуть навіть не підозрювати про описані вище недоліки), а ось стоять у заторі практично всі.
І тут саме час згадати про переваги “автомата”:

  • для прискорення потрібно просто тиснути на педаль газу, жодних перемикань передач;
  • рушати на “автоматі” в підйом набагато простіше, а затори не так вимотують;
  • освоїти керування автомобілем з АКПП новачкам набагато простіше;
  • завдяки електронним системам сучасні автоматичні коробки передач моніторять безліч процесів, оберігаючи не тільки самих себе, а й двигун автомобіля від надмірних і деструктивних навантажень.

Основні та додаткові режими роботи “автомата”

Перш ніж вивчати, як правильно їздити на коробці “автомат”, потрібно розібратися, як користуватися АКПП. Хоча для управління нею в машині зазвичай є всього один важіль або джойстик.

Поряд зі стандартними положеннями важеля Parking (P), Drive (D), Reverse (R) і Neutral (N) є режими, що обмежують перехід на підвищені передачі. Ці положення селектора позначають 1/L (Low), D2 (або 2D), 3D або 4D – за найвищою з доступних ступенів. На складному бездоріжжі, в топкій колії або на льоду застосовують режими L і D2. Позиція D3 актуальна під час тривалого спуску з гори, коли потрібне активне гальмування двигуном, щоб не перегріти гальма і не втратити контроль над машиною. Вона ж буде актуальна і на обмерзлій трасі, наприклад, у снігопад.

Старі “автомати”, навпаки, обладнані спеціальною підвищувальною передачею для зниження витрати палива на високій швидкості. Зазвичай її вмикає кнопка O/D (Overdrive). З тією ж метою додатковим фрикціоном на ходу стали блокувати гідротрансформатор.

Наступним кроком стало впровадження електроніки. З її допомогою в найсучасніших “автоматах” водій може обирати попередньо встановлені алгоритми перемикань у спеціальному розділі меню налаштувань автомобіля. Наприклад, Off road, Eco або Snow.

Багато “автоматів” отримали режими Мanual (M) або Sport (S). Ручний варіант перемикання швидкості на “автоматі” M, здавалося б, скасовує саму ідею АКПП. Але він хороший при їзді в складних умовах: на поганій дорозі або бездоріжжі, при гальмуванні двигуном. У режимі Sport, який теж є не у всіх коробок, “автомат” дає змогу двигуну розкручуватися на кожній передачі до вищих обертів, ніж зазвичай, що покращує динаміку розгону. Але натомість знижує комфорт перемикань, при яких можуть відчуватися невеликі поштовхи.

Частину автомобілів з такими коробками додатково оснащують і так званими підрульовими пелюстками, за допомогою яких передачі перемикаються вручну. Для різкого обгону можна, не знімаючи рук з керма, пару раз клацнути “пелюсткою”, щоб коробка переключилася “вниз”.

І якщо вже мова зайшла про швидкість, не можна не згадати про режим KickDown. Він вмикається автоматично при натисканні педалі газу до підлоги. Ефект той самий – перемикання АКПП на знижену передачу, обороти двигуна близькі до максимальних і різке прискорення.

Нарешті, “найрозумніші” сучасні АКПП, працюючи у зв’язці з блоком керування двигуном, навчилися підлаштовуватися під манеру їзди кожного з водіїв. З подібною трансмісією їзда стала комфортнішою, але і самі агрегати стали складнішими, а отже, кількість слабких місць у них теж збільшилася.

Як правильно їздити з АКПП

Уроки водіння на автоматі можна розділити на кілька окремих тем:

  1. Запуск автомобіля з АКПП і початок руху.
  2. Поїздка на “автоматі” і перемикання швидкостей на ходу.
  3. Закінчення поїздки, паркування.

Водіння на “автоматі” для початківців стартує із запуску двигуна. Зробити це на автомобілі з АКПП нескладно. Головне, щоб важіль селектора “автомата” перебував у режимі Parking. Завести ДВЗ можна і в нейтральному режимі N, хоча виробники рекомендують ставити коробку саме в Parking. Якщо важіль перебуватиме в будь-якому іншому положенні, наприклад R або D, двигун запустити не вийде – спрацює вбудований захист.

Запуск двигуна кнопкою Start, де вона є, а також переведення коробки в один із їздових режимів можливі тільки з одночасним натисканням на педаль гальма. Рекомендується і після цих дій не прибирати ногу з педалі.

Як їздити на коробці “автомат”? Досить просто: сіли за кермо, пристебнулися, вставили ключ у замок запалювання, перевірили, що “автомат” перебуває в режимі Р, натиснули на гальмо і ввімкнули двигун, плавно відпустивши гальмо, ви рушили.

Що категорично не можна робити під час руху автомобіля вперед – це вмикати режими Parking і Reverse (задній хід на “автоматі”). Порушення цього правила майже напевно призведе до серйозної поломки АКПП.Так само не можна під час руху назад вмикати Parking або Drive.

Вмикати на ходу “нейтраль” і рухатися накатом на машині з АКПП технічно можливо, але не рекомендується з міркувань безпеки. У цьому разі передача крутильного моменту з двигуна на колеса розривається, вони обертаються лише під впливом інерції автомобіля, що під час зміни поверхні (поява, наприклад, криги або калюжі) під час гальмування може призвести до некерованого заносу. Спеціалісти не радять переводити селектор у положення N навіть під час коротких зупинок, це шкідливо для коробки – достатньо просто утримувати машину гальмом.

Як користуватися автоматичною коробкою передач на автомобілі в ручному режимі

Таке питання часто виникає у власників машин з не найсучаснішими і “задумливими” АКПП. Перемикати на ходу передачі на підвищену або, навпаки, знижену вручну можна без негативних наслідків. Більше того, залежно від дорожньої обстановки іноді робити це навіть рекомендується. Наприклад, перейшовши на знижену, можна ефективно гальмувати двигуном. При цьому перемикати передачі на “автоматі” під час руху вдасться лише в певних межах – надто низьку або високу сходинку електроніка автомобіля просто не ввімкне. Інакше оберти двигуна вийдуть з робочого діапазону.

Як користуватися коробкою “автомат” під час зупинки і паркування?

Тут теж все просто. Алгоритм буде наступним:

  • зупинити транспортний засіб;
  • не відпускаючи педаль гальма, увімкнути стоянкове гальмо – “ручник”;
  • увімкнути режим Parking;
  • прибрати ногу з гальма;
  • вимкнути запалювання.

Під час паркування на рівному майданчику стоянковим гальмом можна знехтувати, це допускається. Досить залишити автомобіль у режимі Parking. Але на ухилі застосування “ручника” вкрай бажано. Тим самим ви не тільки вбережете трансмісію від зайвого гравітаційного навантаження (нехай і статичного). Завжди є ризик, що машина покотиться мимовільно: техніка (в цьому разі фіксатор) часом відмовляє. І тоді заодно з кузовними елементами доведеться лагодити і трансмісію.

Часті запитання про машини”автомат”

  • Як буксирувати автомобіль з АКПП? На жаль, довго буксирувати із заглушеним мотором автомобіль з “автоматом” вкрай не рекомендується. Деякі автовиробники дозволяють буксирування, але на відстань не більше 50 км з максимальною швидкістю 50 км/год.

Причина заборон у нестачі мастила, яке прокачується по АКПП насосом, що працює від двигуна. Буксирування безпечне лише у двох випадках: на нейтралі з працюючим мотором або з вивішуванням ведучих коліс на спеціальному буксирувальному пристрої.

  • Чи можна з АКПП буксирувати інші авто? Таке цілком допускається. Добре, якщо в “автоматі” є режим L або D1 – увімкнувши його, можна максимально знизити навантаження на трансмісію. Головне – не буксирувати автомобіль, маса якого помітно перевищує вагу вашого автомобіля. В іншому разі може перегрітися гідротрансформатор. Точніше, масло в ньому.
  • Як правильно буксирувати причіп? Причіп не є протипоказанням для автомобіля з АКПП. Просто потрібно пам’ятати, що підвищене навантаження призводить до посиленого нагрівання гідротрансформатора. При буксируванні причепа забудьте про підвищувальні передачі (O/D). Тим, хто регулярно буксирує причіп (наприклад, з катером) на авто з АКПП, рекомендується подумати про профілактику перегріву, тобто про монтаж додаткового радіатора системи охолодження коробки передач.
  • Як їздити на “автоматі” в заторах по місту? Це набагато простіше, ніж з “механікою”. Єдина проблема – потрібно постійно утримувати ногою педаль гальма. Щоб нога не втомилася, досвідчені водії рекомендують на світлофорах іноді перемикатися в Parking. До речі, такий самий спосіб – з короткочасним відключенням коліс від двигуна – можна використовувати в заторах у спеку, щоб додатково не нагрівати масло працюючим гідротрансформатором.
  • Як гальмувати двигуном на “автоматі”? Така можливість є не у кожної моделі. Є автомобілі, де водій не може сам вибрати передачу, а є машини з різними допоміжними режимами, що дають змогу перейти на знижений щабель.
  • Як перемикати передачі на “автоматі”, якщо є режим Manual? Досить вчасно, залежно від поточної швидкості, рухати селектор у положення “-” або “+” або натискати відповідні перемикачі на кермі. А якщо зробити це в режимі Drive, коробка сама, через деякий час повернеться в автоматичний режим.

Складніше там, де встановлені режими D1, D2 або D3. Вибирати режим тут потрібно делікатніше – слід акуратніше враховувати швидкість і поточні обороти двигуна. В іншому разі прискорений знос коробці гарантований. Для кожного режиму в конкретній моделі автомобіля є своя межа швидкості – про неї можна дізнатися з керівництва з експлуатації.

  • Як обганяти на “автоматі”? Тут принцип той самий, що на “механіці”. Коли потрібно прискоритися, натисніть педаль газу до упору. Спрацює режим KickDown – коробка переключиться на 1-2 передачі вниз, обороти двигуна різко зростуть і з’явиться запас потужності для обгону.
  • Як правильно їздити на “автоматі” бездоріжжям? Є позашляховики з АКПП, спеціально підготовлені до бездоріжжя. У них пересуватися допомагають численні електронні помічники, що адаптують параметри роботи двигуна, трансмісії та гальмівної системи до складних умов.

На звичайному легковику з АКПП з асфальту з’їжджати ризикованіше. Але якщо це сталося, заздалегідь виберіть знижений режим руху D1 або D2. Якщо є ручний режим, слід примусово встановити мінімальну передачу. Суть у тому, щоб не забуксувати на місці, адже тривалі пробуксовки деструктивно діють на АКПП (можливі перегрівання і прискорений знос фрикціонів).

Якщо застрягли, довго буксувати не тільки марно, а й згубно для коробки. Краще відразу вирушайте шукати буксир.

  • Чи потрібно прогрівати “автомат”? Коли на вулиці мороз, перед поїздкою “автомат” корисно прогріти. Температура оливи для АКПП так само важлива, як для двигуна. Для прогріву при заведеному моторі і з натиснутою педаллю гальма послідовно переміщують важіль селектора коробки в усі положення, затримуючись на кожному на 5-10 секунд. Потім вмикають потрібний режим і утримують машину педаллю гальма пару хвилин. Обороти при цьому мають бути холостими. Лише тепер можна рушати, але перші кілометри все одно намагайтеся уникати різких розгонів. Але є й альтернативна думка, згідно з якою всі ці маніпуляції – марні. Для прогріву АКПП досить дати машині попрацювати деякий час, а після плавно рушити і рухатися без різких прискорень.

Основні помилки під час їзди на “автоматі”

При правильній експлуатації автомобіль з автоматичною коробкою передач служить довго і радує власника комфортом. З усього вищесказаного вже приблизно зрозуміло, яких дій варто уникати під час їзди на “автоматі”. Давайте ще раз коротко сформулюємо найчастіші помилки, що призводять до несправностей і небезпечних ситуацій на дорогах:

  • пересування в режимі Neutral (накатом) – може спровокувати занос, а в самій коробці при цьому падає тиск масла;
  • перемикання на режими “P” або “R” під час руху вперед – це спричиняє поломку АКПП;
  • одночасне натискання педалі газу і гальма;
  • увімкнення режиму паркування, а лише потім “ручника” – на ухилі це навантажує коробку вагою автомобіля. Правила наказують спочатку увімкнути стоянкове гальмо, а потім режим P;
  • буксирування причепів із перевищенням допустимого навантаження.

Висновки

Водіння автомобіля з автоматичною коробкою передач значно спрощує процес керування транспортним засобом, особливо в міських умовах. Дотримуючись основних правил та рекомендацій, ви зможете уникнути зайвих проблем і максимально використовувати можливості свого автомобіля. Автоматична трансмісія дозволяє зосередитися на дорозі та інших учасниках руху, що робить їзду більш комфортною і безпечною. Однак варто пам’ятати про регулярне обслуговування коробки передач і дбайливе ставлення до техніки, щоб вона служила вам довго і надійно.

Отже, зовсім коротко:

  • АКПП конструктивно набагато складніша за механічну коробку передач.
  • Перед початком експлуатації моделі з “автоматом” вивчіть режими роботи трансмісії, розберіться з кожним із наявних.
  • Керувати автомобілем з АКПП просто – у водія всього 2 педалі. Але важливо знати правила експлуатації “автомата”.
  • Щоб не потрапити на дорогий ремонт коробки, не буксируйте важкі причепи та автомобілі, не буксуйте довго в бруді або снігу, намагайтеся розганятися плавно.
Бажаємо вам легких доріг, безпечних поїздок і приємних подорожей за кермом вашого авто!

Василь

Відомий експерт з спецтехніки для будівельних та дорожніх робіт. Пишу корисні статті для блогів та інформаційних сайтів.

Схожі статті

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Back to top button