Автокрани

Будова автомобільного крана: базові відомості

Будова автомобільного крана

Ознайомтеся з базовими відомостями про будову автомобільного крана та ключовими елементами, що входять до його складу. Дізнайтеся про основні компоненти та принцип роботи цього важливого технічного пристрою.

Основні елементи автокрана

Будова автомобільного крана дає можливість виконувати різноманітні завдання з підйому та переміщення вантажів, які часто перевищують можливості людської сили. Основною функцією крана є підйом та переміщення вантажів на різні висоти та відстані. Це дозволяє використовувати крани в будівництві, на складах, в портах та інших галузях промисловості. Типовий автомобільний кран складається з кількох основних компонентів, включаючи стрілу, кабіну оператора, опорну базу та гальма. Крім того, він може бути оснащений додатковими пристроями, такими як лебідка або спеціальні гаки для підйому вантажів певної форми чи розміру.

Автомобільний кран є невід’ємною частиною будівельної та індустрії перевезень. Ці потужні машини використовуються для різноманітних завдань, від підйому вантажів на будівельних майданчиках до встановлення стовпів і конструкцій. Розглянемо детальніше базові відомості про будову автомобільного крана та ключові елементи, які складають цей технічний пристрій.

Загальний устрій автокрана підпорядковується стандартній схемі, досить побіжного погляду на таку машину, щоб помітити чіткий поділ на 2 частини.

1) Верхня. Поворотна рама, що несе на собі механізми, за допомогою яких здійснюються всі маніпуляції з переміщення вантажів. На платформі знаходяться:

  • кабіна оператора з керуючими і контролюючими приладами;
  • телескопічна, решітчаста або баштова стріла автокрана;
  • підйомний механізм для переміщення вантажів (лебідка) – оснащена гідромотором, який передає крутний момент барабану через двоступеневий редуктор;
  • гідроциліндри для підйому стріли і зміни її довжини;
  • редуктор із циліндричними косозубими колесами – забезпечує обертання платформи, укладений у чавунний корпус, у торці якого розташований фланець і гідромотор;
  • противага – сталевий виливок, забезпечує стійкість машини під час роботи навантаженої стріли автокрана.

2) Нижня. Неповоротна частина, основа для поворотної платформи. Складається з декількох вузлів.

  • Шасі. У загальному устрої автомобільного крана передбачена ходова частина, що відповідає за самостійне переміщення техніки. Це може бути спеціально сконструйоване під конкретний тип підйомника шасі або класична вантажівка. В Україні популярні моделі на колісних базах МАЗ, КАМАЗ, УРАЛ і КРАЗ. Цей транспорт зазвичай має у своєму розпорядженні повнопривідну систему з роздавальною коробкою з функцією блокування міжосьового диференціала, ефективною в умовах поганої прохідності.
  • Жорстка зварна рама з поперечними поперечинами для встановлення виносних опор. Забирає навантаження від поворотного блоку, перенаправляючи їх на майданчик через балки коробчастого перерізу (опори).
  • Гідравлічна система. Управляє механізмами машини і складається з насоса, гідробака, трубопроводів і гідроапаратури. Цей пристрій автомобільного крана працює так: насос забирає масло з гідробака, передає гідророзподільнику, звідки трубопроводами транспортує до виконавчих гідроциліндрів.

Між верхньою і нижньою частинами автомобіля розташовується опорне сполучне пристосування.

як влаштований автокран

Тлумачення інфографіки: будова автомобільного крана
1 – стріла; 2 – крюкова підвіска; 3 – стійка стріли; 4 – кабіна для крановщика; 5 – поворотна рама; 6 – опірно-поворотний пристрій; 7 – підп’ятник; 8 – механізм блокування ресор заднього мосту шасі; 9 – неповоротна рама; 10 – облицювання; 11 – виносна опора; 12 – шасі автомобіля.

Опорно-поворотний пристрій автокрана

Опорно-поворотний пристрій автокрана закріплюється на нижній платформі і виконує такі завдання:

  1. з’єднує поворотний блок зі стаціонарною платформою;
  2. забирає на себе і розподіляє навантаження під час роботи кранової установки, підвищуючи стійкість і запобігаючи перекиданню;
  3. забезпечує легке обертання поворотної рами навколо вертикальної осі.

Кульковий опорно-поворотний пристрій у вигляді підшипника збирається з обойм (зовнішньої і внутрішньої) з 2-ма рядами кульок між ними. Зовнішня обойма з пари кілець (нижнього і верхнього) прикручується до поворотної рами. Внутрішня, що має зубці, пригвинчується до стаціонарної платформи. Якщо зубчастий вінець розташовується на зовнішній обоймі, то саме вона прикріплюється до ходової рами.

Роликовий опорно-поворотний пристрій являє собою сукупність 3-х кілець із роликами між ними. Внутрішнє прикріплюється до нижньої частини автомобіля (ходової рами) і оснащується зубчастим вінцем, з яким контактує шестерня поворотного механізму. Зовнішні кільця скріплюються болтами і приєднуються до поворотної платформи крана. Така конструкція забезпечує рівномірність розподілу навантаження і має більшу вантажопідйомність, ніж кулькова.

Крім особливостей опорно-поворотного пристосування інтерес представляє конструкція основного робочого інструменту спецтехніки – стріли, популярним різновидом якої є телескопічна модель.

Будова телескопічної стріли автокрана

стріла автокрану

Будова телескопічної стріли автокрана передбачає наявність основи і декількох сталевих секцій, що виїжджають одна з одної. Висувний механізм виштовхує першу секцію за допомогою гідроциліндра, а решту переміщують додатковим гідроциліндром (у деяких моделях) і поліспастом. Кількість секцій телескопічних стріл класифікується залежно від вантажопідйомності спецтехніки:

  • до 10 тонн – достатньо двосекційних модифікацій;
  • до 60 тонн класикою вважаються трисекційні різновиди;
  • понад 60 тонн – комплектуються чотирьохсекційними агрегатами.

Для збільшення радіусу дії та зміни вильоту стріли з вантажем використовується керований гусьок, який закріплюється на кінці останньої секції.

Під час експлуатації телескопічної стріли автокрана важливо знизити тертя при ковзанні висувних елементів відносно один одного. З цим успішно справляються сковзуни – плити з поліаміду, оброблені графітовим мастилом.

Найважливішою характеристикою є вид профілю секцій: коробчастий, трапецієподібний, овоїдний. Найкраща вантажопідйомність забезпечується овоїдною конструкцією. Вона дає змогу подовжувати стрілу, додавати секції та використовувати тонший метал. Пристрій з профілем такого типу застосовується не тільки європейськими виробниками, його установка налагоджена і для українських автокранів.

Класифікація автокранів

Мабуть, найкорисніша класифікація автокранів – це класифікація за вантажопідйомністю. Саме від неї більшою мірою залежить можливість застосування автокрана в певній галузі. Від вантажопідйомності також залежать інші показники, як-от витрата пального, швидкість роботи і складність керування.

Можна виділити три основні групи:

  1. Автокрани малої вантажопідйомності (від 4 до 8 т, підходять для фасадних робіт або для праці комунальних служб з елементами інфраструктури).
  2. Автокрани середньої вантажопідйомності (до 50 т, використовуються для прибирання будівельного сміття або переміщення будівельних побутівок).
  3. Автокрани з великою вантажопідйомністю (до 250 т, виконують різні завдання на великих будівельних об’єктах, будова таких автокранів дозволяє підіймати вантажі на висоту вище 50 м).

У будь-якому разі і за будь-якої вантажопідйомності необхідно працювати з автокраном саме фахівцем і дотримуватися всіх вимог безпеки. Ось деякі з них: якщо швидкість вітру становить понад 12 м/с, то роботи з автокраном проводити суворо заборонено; кут відхилення від горизонталі майданчика, що є основою автокрана, не повинен бути більшим від 3-х градусів, щоб уникнути завалювання конструкції; при роботах у безпосередній близькості до газопроводу або ліній електропередач відстань між ними та автокраном має бути не меншою, ніж 4 метри.

Таким чином, очевидно, що автокрани – це один з найбільш часто вживаних механізмів як у будівельних, так і в навантажувальних роботах, адже вони володіють відмінною маневреністю, мобільністю, що дає змогу таким машинам брати участь у будівництвах, що відбуваються в межах міста (не перевантажуючи транспортної магістралі), і доставляти вантажне устаткування у важкодоступні райони. Загалом сфера використання автокранів доволі широка: сільське господарство, промисловість, будівництво доріг (і мостів), проведення аварійно-рятувальних робіт.

автокран на виставці

Переваги оренди автокранів

Комплектація спецтехніки певного типу пристроями і робота автокрана в конкретних умовах тісно взаємопов’язані. Правильний вибір вантажопідйомної будівельної машини вимагає вміння зіставити її можливості з переліком необхідних робіт.

Оскільки йдеться про дорогий транспорт, для багатьох компаній оптимальним стає рішення орендувати кран у надійного постачальника послуг, а не купувати у власність.

Це забезпечує мінімум 6 переваг.

  1. Економія на обслуговуванні техніки та організації місць її тривалої стоянки.
  2. Можливість замовлення машин різноманітних моделей для виконання робіт, актуальних на даний момент, без придбання та утримання дорогого автопарку.
  3. Послуги досвідчених кранівників з оформленими допусками.
  4. Підбір фахівцями техніки з оптимальними характеристиками (вантажопідйомність, пристрій стріли автокрана).
  5. Великий автопарк, що має сучасні самохідні крани різних виробників.
  6. Гарантії справності машин у будь-який час.

Василь

Відомий експерт з спецтехніки для будівельних та дорожніх робіт. Пишу корисні статті для блогів та інформаційних сайтів.
5 /5
На основі 2 оцінок

Відгукнулися 2 користувачів

    • 12 місяців тому

    Коротко кажучи автокран – це машина яка формується з несучих зварних металоконструкцій, яка укомплектована спеціальним гідравлічними та механічними запчастинами, що має як поворотну так і неповоротну функції.

    • 12 місяців тому

    Слід зазначити що автокрани мають від 2 до 7 колін стріли. А найдовша стріла досягає висоти 180 метрів.

Залишіть відгук

  • Рейтинг
Back to top button