БізнесКорисно

Маржа: що це таке у торгівлі, як порахувати, формула

У нашій статті ви дізнаєтесь про ключовий показник ефективності бізнесу – маржу. Цей важливий показник відображає різницю між виручкою від продажу товарів і їх собівартістю, що визначає прибутковість компанії. Дізнаєтесь, як визначати різні види маржі і яким чином підвищити цей показник для вашого бізнесу.

Що таке маржа?

Маржа – це різниця між ціною товару та його собівартістю. Цей показник можна визначити в грошах і у відсотках. Маржа вважається одним із ключових показників ефективності бізнесу.

Якщо ви не закладаєте всі витрати – податки, зарплату, оренду складу тощо – у собівартість товару, їх обов’язково потрібно віднімати з маржі, щоб розуміти, скільки ви дійсно заробляєте.

Давайте розберемося, навіщо компанії підраховують цей показник.

Для чого потрібно визначати маржу?

Бізнеси моніторять цей показник, щоб оцінити рентабельність і ефективність своєї торгівлі. Крім того, за допомогою маржі можна порівнювати свою успішність із конкурентами, тому що кожна ніша має середній показник маржі. Якщо маржа нижча за середню в ніші, значить вам є що покращувати.

Давайте дізнаємося, які існують різновиди маржі.

Види маржі

  1. Валова маржа
  2. Маржа прибутку
  3. Чиста процентна маржа
  4. Гарантійна маржа
  5. Кредитна маржа
  6. Банківська маржа
  7. Фронт і бек маржа

Економісти виділяють такі види маржі.

  • Валова маржа. Відсоток від загальної виручки компанії з урахуванням витрат на виробництво товару. Чим вищий показник валової маржі, тим більше грошей компанія зберігає на інші витрати і зобов’язання.
  • Маржа прибутку. Цей показник визначає частку прибутку із загального обсягу виручки бізнесу.
    Чиста процентна маржа. Відношення різниці між процентними доходами і витратами до загальних активів фінансової компанії організації.
  • Гарантійна маржа. Різниця між вартістю застави та величиною виданого кредиту.
    Кредитна маржа. Різниця між оціночною вартістю товару і розміром позики, виданої фінансовою організацією на купівлю цього товару.
  • Банківська маржа. Різниця між ставками кредитного і депозитного відсотка, кредитними ставками для окремих позичальників, або процентними ставками за активними і пасивними операціями.
  • Фронт і бек маржа. Фронт маржа – це прибуток із націнки, а бек маржа – це прибуток, отриманий компанією від знижок, акцій і бонусів.

Давайте дізнаємося, як підрахувати маржу вашого бізнесу.

Як підрахувати маржу

Підрахувати маржу у відсотках можна вручну за допомогою наступної формули:

Залежно від того, у якому вигляді буде виражено маржинальний дохід, формула розрахунку буває різною.
Маржа в грошовому еквіваленті: Маржа = Вартість — Собівартість.
Маржа у відсотковому вираженні: Маржа % = (Вартість — Собівартість) / Вартість * 100%.
Значення маржі: Значення маржі завжди нижче за 100%. Хорошим показником вважається маржа не більше 30%.
Водночас важливо правильно розрахувати собівартість. Формула собівартості виглядає таким чином:
Собівартість: Собівартість = Прямі витрати + Операційні витрати.
Прямі витрати: До прямих належать витрати на сировину, матеріали, заробітну платню виробничого персоналу, енергію та все, що пов’язано безпосередньо з виробництвом продукту чи надання послуги.
Операційні витрати: Операційними є витрати на управління бізнесом, наприклад, оренда приміщень, маркетинг та реклама.

Ви можете підрахувати вашу маржу за допомогою нашого калькулятора:

Як збільшити маржу

  • Підніміть ціну
  • Використовуйте апселл і крос-селл у торгівлі
  • Мотивуйте людей витрачати більше
  • Навчіть продавців
  • Опитуйте клієнтів
  • Вирощуйте лояльність
  • Освіжіть ваш асортимент

Існує маса способів збільшення цього показника. По суті, це одне з основних завдань маркетингу і мета маркетингової стратегії. Ось конкретні дії, які допомагають стимулювати збут і збільшити маржу.

  1. Підніміть ціну. Якщо ви надаєте послуги з друку, просіть доплату за терміновість. Також можна просити більше, якщо ви пропонуєте товар, який можна кастомізувати, наприклад, одяг, аксесуари, кондитерські вироби та інше.
  2. Використовуйте апселл і крос-селл у торгівлі. Це означає, що ви можете пропонувати людям дорожчий аналог товару, який вони спочатку планували купити, або продавати супутні товари, наприклад, бампер для смартфона.
  3. Мотивуйте людей витрачати більше. Запропонуйте безкоштовну доставку від 1000грн., якщо ваш поточний середній чек близько 800 грн.
  4. Навчіть продавців. Використовуйте техніку “таємний покупець”, щоб перевірити якість роботи продавців. На підставі отриманої інформації допоможіть вашим співробітникам перейти на новий рівень за допомогою тренінгів і курсів, або найміть більш мотивованих продавців.
  5. Опитуйте клієнтів. Просіть зворотний зв’язок у клієнтів, щоб зрозуміти, що їм сподобалося або не сподобалося у вашому магазині. Це допоможе вам отримувати більше позитивних відгуків у майбутньому.
  6. Зрощуйте лояльність. Пропонуйте вигідні умови для постійних клієнтів і розробіть програму лояльності. Це зробить спілкування з вашим брендом ще ціннішим в очах постійних клієнтів.
  7. Освіжіть ваш асортимент. Додайте у ваш ходовий товар нові функції або розробіть новий продукт, який буде по-новому корисним для вашої аудиторії. Рекомендуємо провести глибинне інтерв’ю, перш ніж вкладати великі кошти в розробку. Це допоможе зрозуміти, чи сподобається товар покупцям.

Вітаємо, тепер ви знаєте, що таке маржа, як її визначати та підвищити.

Висновок

Маржа є ключовим показником успішності будь-якого бізнесу, відображаючи різницю між виручкою від продажу товарів і їх собівартістю. Визначення цього показника дозволяє підприємствам не лише оцінювати свою рентабельність, але й порівнювати її з конкурентами, адже кожен сектор має свої середні показники. Підвищення маржі може бути досягнуте шляхом оптимізації виробничих процесів, використання стратегій ціноутворення та стимулювання зростання середнього чеку. Незалежно від сфери діяльності, ретельний аналіз маржі є критичним для забезпечення стабільного фінансового розвитку компанії.

Василь

Відомий експерт з спецтехніки для будівельних та дорожніх робіт. Пишу корисні статті для блогів та інформаційних сайтів.

Схожі статті

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Back to top button