Бізнес

Маржинальність і націнка: у чому різниця?

Мета створення кожної компанії — отримання прибутку. Єдиний шлях до цього — продавати товари чи послуги за ціною, вищою за собівартість. У бізнесі існують два схожі поняття — маржинальність та націнка. Вони подібні за своєю суттю, тому підприємці часто їх плутають. Ми пропонуємо розібратись у їхніх відмінностях.

Що таке націнка?

Націнка — це сума, що додається до собівартості товару, формуючи фінальну ціну для покупців. Її величина залежить від багатьох факторів. Зокрема від:

  • актуальної ситуації на ринку;
  • попиту та товар чи послугу;
  • споживчих властивостей продукту;
  • якості товару.

Націнка необхідна, щоб підприємець покрив витрати на перевезення товарів, оплату праці співробітникам, зберігання продукції, маркетингові кампанії та реалізацію (хостинг сайту чи оренду приміщення), а також «вийшов у плюс».

Формула для розрахунку націнки виглядає так: (Ціна – Собівартість)/Собівартість * 100%.

Одразу розглянемо приклад. Магазин закупив партію кросівок і продає їх по 1500 грн. Собівартість однієї пари складає 700 гривень. Підставляємо значення у формулу та отримуємо: (1500 – 700)/700 * 100% = 114%.

Націнка відображає, скільки прибутку принесла кожна вкладена в закупівлю чи виготовлення товару гривня. Це значення обов’язково зазначається в бухгалтерському обліку.

Маржа та маржинальність: яка різниця?

Маржа — це різниця у відсотках між собівартістю та ціною продажу товару у відношенні до ціни. Вона є відображенням прибутковості товару.

Формула розрахунку маржі така: (Ціна – Собівартість)/Ціна * 100%.

Для прикладу візьмемо той самий магазин з кросівками. Підставляємо показники та здійснюємо розрахунок: (1500 – 700)/1500 * 100% = 53%. Тобто прибутковість продажу однієї пари кросівок складає 53%.

Маржинальність — аналогічна величина, однак вона стосується не конкретного товару, а всього підприємства. Тобто це фінансовий показник, що відображає різницю між загальною собівартістю закупленої чи виготовленої продукції та виторгом.

Формула для розрахунку маржинальності подібна до попередньої: (Виторг – Собівартість)/Виторг * 100%.

Продовжуємо розглядати взуттєвий магазин. Припустимо, що він продав 500 пар тих самих кросівок. Собівартість — 700, роздрібна ціна — 1500. Підставляємо значення:

(500 * 1500 – 500 * 700)/500 * 1500 *100% = 53%.

Тобто маржинальність підприємства, що продає тільки цю модель кросівок дорівнює 53%. Звичайно, жодна компанія не реалізує один єдиний товар. Тому маржинальність бізнесу необхідно обчислювати, виводячи середнє арифметичне із показників маржі кожної позиції з урахуванням кількості реалізованих одиниць.

Спеціалісти рекомендують виконувати її розрахунок на завершення кожного звітного періоду, тобто раз на квартал. Якщо мова йде про велике та стабільне підприємство, можна обмежитись підрахунком раз на пів року чи на рік.

Отже, націнка допомагає визначити рівень ціноутворення та стратегію продажів, що необхідно для покриття витрат і отримання прибутку. Маржа використовується для оцінки загальної ефективності бізнесу. Вона дозволяє зрозуміти, наскільки успішно підприємство перетворює доходи в прибуток, тобто його маржинальність.

Василь

Відомий експерт з спецтехніки для будівельних та дорожніх робіт. Пишу корисні статті для блогів та інформаційних сайтів.

Схожі статті

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Back to top button