Гусеничний екскаватор: огляд та характеристики

Гусеничний екскаватор: огляд
Гусеничний екскаватор – це землерийна машина на гусеничному ходу. Він призначений для копання, виїмки та переміщення ґрунту, каміння і сипучих матеріалів. Використовується для виконання планувальних і землерийних робіт у будівництві, вантажно-розвантажувальних робіт, у гірничодобувній промисловості, в інших галузях. Завдяки гусеничному ходу досягається висока стійкість, прохідність і маневреність за низького тиску на ґрунт.
Історія гусеничного екскаватора
Перші екскаватори, що випускалися з 1830-х років, мали рейковий і паровий привід. Підвищити мобільність машин, поставивши їх на гусениці, стало можливим з появою нових силових агрегатів – електродвигунів і двигунів внутрішнього згоряння. Перші гусеничні екскаватори з електроприводом побачили світ у 1910 році, з двигуном внутрішнього згоряння – в 1912 році (бензиновий) і в 1914 році (дизельний). Гусеничне шасі показало свою універсальність і ефективність, тому основна маса машин, що випускаються в XX і XXI століттях, має гусеничне шасі різних типів.
Обладнання гусеничного екскаватора
Гусеничний екскаватор складається з таких компонентів:
- Ходова частина;
- Поворотна платформа, що несе все обладнання, силовий агрегат, противаги;
- Робоче обладнання – стріла і ківш;
- Привід робочого обладнання.
На платформі машини, крім обладнання та двигуна (двигунів), розташовується кабіна оператора і різні системи. Додатково екскаватор може бути оснащений відвалом та іншим обладнанням.
Класифікація гусеничних екскаваторів
Гусеничні екскаватори можуть мати різне призначення:
- Будівельні;
- Кар’єрні;
- Розкривні;
- Спеціальні.
Залежно від призначення машини бувають:
- Циклічної (періодичної) дії – одноковшові;
- Безперервної дії – багатоковшові.
Одноковшові машини можуть мати механічний, гідрооб’ємний, гідродинамічний, електричний або комбінований привід робочого обладнання. Як силову установку можуть використовуватися:
- Дизельні двигуни;
- Дизель-електричні агрегати.
При цьому для приводу може бути використаний той самий двигун, що і для пересування екскаватора, або окремий мотор чи електродвигуни меншої потужності.
Характеристики гусеничних екскаваторів
Ключовими для гусеничних екскаваторів є такі характеристики:
- Об’єм ковша – від 0,1 до 6 куб. м (найбільший – до 30 – 35 куб. м);
- Споряджена маса – від одиниць центнерів до 30 – 80 тонн (найбільша – до 120 – 900 тонн);
- Глибина копання – до 7 – 10 м;
- Потужність – від десятків до сотень кінських сил.
Також для екскаваторів важливий час виконання операцій – повороту, опускання і підйому ковша, робочого циклу та інших. Зазвичай час обчислюється від одиниць до десятків секунд.
Провідні виробники гусеничних екскаваторів
Серед зарубіжних брендів найбільш авторитетними є JCB, Caterpillar, Case, Hitachi, Komatsu, Doosan, Kato, Hyundai, John Deere, Kobelco, Liebherr, Terex, Volvo, а також китайські Foton, XCMG, XGMA.
Цікаві факти про гусеничні екскаватори
Два найбільші екскаватори були побудовані на гусеничному ходу. Найбільшим екскаватором у світі (і водночас найбільшою рухомою машиною взагалі) є Bagger 288 – роторна машина, побудована 1978 року компанією Krupp в єдиному екземплярі. Цей екскаватор завдовжки 240 м, заввишки 96 м і вагою 13 500 т спирається на 12 гусениць, управляється бригадою з чотирьох осіб і виконує найскладніші роботи. Другий рекорд належить найбільшому у світі одноковшовому екскаватору з гідравлічним приводом Bucyrus RH400. Ця машина, побудована 1997 року в США, важить 980 тонн і оснащена ковшем об’ємом 45 кубічних метрів, який може вміщати до 100 тонн породи.